Fitforma.cz

Rozhovor s osobní trenérkou Martinou Dvořákovou

  • Autor: Hannah Bartíková
  • Publikováno: 1.8.2014
  • Rubrika: Rozhovor
  • Vyšlo v LN 8/2014

Rozhovor s osobní trenérkou Martinou Dvořákovou

Střídavě úspěšně hubneme do plavek, pak zase do plesových šatů, protože ty loňské se nějak záhadně srazily. Popošíváme knoflíky, povolujeme švy, a když ani to nepomůže, kapitulujeme a zklamaně nakupujeme oblečení velikosti L s přidanou hodnotou několika X. Pak nám někdo poradí zaručeně fungující dietu krabičkovou, podle krevních skupin, kytičkovou nebo zvířátkovou a k tomu polykáme spalovače tuku, po kterých se prý  hubne okamžitě, bez diety a bez cvičení. Ty ale polykají  především naše peníze a váha se ani nehne, a pokud ano, tak díky jojo efektu nahoru. Že by to byl i váš problém? Nemusel by být. Objevila jsem způsob, jak zhubnout, a přitom jíst pětkrát denně. K tomu trochu pohybu a je po problému. Ten zázrak se jmenuje „Stravovací koučink a cvičení ve Fitformě“, do kterého se již úspěšně zapojila  řada klientek, které pod vedením Martiny Dvořákové hubnou do krásy.

Koučink ve stravování? Co si pod tím mám představit?

Možná to zní trochu legračně, ale  to slovo vyjadřuje přesně to, jak cesta ke zdravějšímu stravování probíhá. Je to skutečně trénink, který  krůček po krůčku, bez jakéhokoliv násilí naučí klientku novým stravovacím návykům. Všechny změny jsou  pozvolné, aby se tělo stihlo mnohdy zásadním změnám přizpůsobit.  Díky této metodice je koučink pro klientky zvládnutelný,  účinný a hlavně při něm nedochází k nechvalně známému jojo efektu.

Je stravovací koučink vhodný pro každého?

Pro každého, kdo chce udělat změnu a je pro to  odhodlán něco udělat. Je vhodný samozřejmě i pro muže, ale snad mi to pánové prominou, když budu hovořit o ženách, neboť Fitforma je ryze ženský spolek. Pokud při vstupní konzultaci zjistím, že klientka není dostatečně motivovaná, nebo k tomu přistupuje s despektem,  doporučím jí odtučňovací kůru odložit na vhodnější dobu. Změna ve stravování si vyžaduje určitou disciplínu a bez náležité motivace by to určitě nefungovalo.

Vím, že všechny tvé klientky zhubly. Proč si myslíš, že tato metoda tak dobře funguje?

Myslím si, že kouzlo úspěchu spočívá v několika věcech. Na prvním místě je určitě již zmíněné odhodlání. Na druhém to, že je klientka  odborně vedena a pravidelně kontrolována, čímž získává důležitou zpětnou vazbu.

Jak to funguje v praxi?

Klientka si zapisuje svůj každodenní jídelníček a vždy na konci týdenního cyklu se podrobuje  vážení na tělesném analyzátoru Tanita. Každé výsledky se zapisují do speciálního koučinkového zápisníku, v kterém si klientka může zpětně porovnat své úspěchy případně i neúspěchy, které jsou často dobrou motivací ke zlepšení. Podle rozboru jídelníčku ode mne obdrží klientka úkoly, tedy stravovací návyky, na které se má zaměřit. Podle toho, jak se klientka snaží, dostává do zápisníku bodové ohodnocení, ale největší odměnou je postupná cesta k cíli, který si klientka  na začátku sama stanoví.

Třeba za tři měsíce 5 kilo dolů?

Ano, 6 kilo je za tři měsíce maximum. Některé klientky chtějí více, ale pokud shazujeme opravdu jen tuky a svalovou hmotu udržujeme na stejné úrovni, je 6 kg maximum. Většinou si stanovujeme cíl 3 až 5 kg. Pokud by se to někomu zdálo málo, tak ať si spočítá, kolik tímto tempem může shodit za jeden rok. Je to 12 až 20 kg. Je to velice individuální. Kromě váhy jsou důležité také míry a řada dalších ukazatelů, které nám prozradí tělesný analyzátor Tanita.

Jaké třeba?

Nejdůležitějším ukazatelem, který nám váha ukáže, je procento tuku v těle. Od tohoto ukazatele a od celkové hmotnosti se odvíjí množství tuku v těle, množství svalové hmoty  a vody v těle atd. Velmi motivačním ukazatelem je metabolický věk. Pokud se klientce ukazuje úbytek metabolického věku, je to velmi povzbuzující. Tanita nám ale ukáže i viscerální tuk, vypočítá BMI, WHI s další. Důležitou vstupní informací, kterou váha zohledňuje, je datum narození a výška. Z těchto všech údajů je pak program schopný vytvářet v průběhu času zajímavé grafy.

Čísla hodně napoví. Jak moc tedy shodily tvoje nejúspěšnější klientky?

Dvě z nich už více jak rok pravidelně docházely do Fitformy na cvičení, čímž dokázaly zpevnit své tělo a zlepšit tvary, ale významně zhubnout se jim nepodařilo. Zapojily se tedy do stravovacího koučinku a za tři měsíce zhubla jedna 6 kg a druhá 4 kg. Na tomto příkladu je vidět, že je třeba se snažit pohybovat a zároveň zdravě jíst.

Zdá se, že všechno  souvisí se vším.

Přesně tak, proto každé nové klientce doporučuji výhodný balíček koučinku i se cvičením. Pokud  změní své stravovací návyky, určitě zhubne a pak  má obvykle zvýšený zájem i o pohyb, kterým své zeštíhlené tělo zpevní.

Máš ještě nějaké novinky ve Fitformě?

Další významnou novinkou je cvičení pilates, kde se cvičí v malé skupině. Skupinové lekce, které zavádíme od září nebo již v průběhu srpna, budou různě zaměřené - na ploché břicho, zdravá záda, zpevnění paží atp. Pro tento druh cvičení, které je vhodné pro všechny věkové kategorie, jsem zakoupila celou řadu kvalitních pomůcek, které cvičení usnadňují.

Tady bych s dovolením přidala i své doporučení. Mám momentálně zraněnou nohu, tak mohu cvičit jedině vsedě nebo vleže. Vyzkoušela jsem tedy pilates a šlo to.

To jsem ráda. Pilates může cvičit každý s momentálním, případně i chronickým hendikepem. Nejčastěji jsou to různá omezení v pohybu, které se vhodným cvičením dají zmírnit. K tomu je metoda pilates  přímo ideální.

V čem spočívá princip cvičení pilates?

úkolem klientky je se plně soustředit na své tělo, hlavně na jeho střed a řídit se osmi základními principy pilates, které klientkám instruktor neustále zdůrazňuje. Těmito principy jsou koncentrace, dýchání, centrum těla, kontrola, preciznost, plynulost, rutina a izolace. Je to zdánlivě jednoduché, ale dá to velkou  práci. Klientky bývají překvapené, jaká je to dřina, když mají správně vykonat pokyny instruktora. Ale vyplatí se to.

Dá se to vše zvládnout ve skupině?

Každé klientce se dostane dostatek pozornosti, protože jich bude ve skupině maximálně osm, ale lekci otevřeme už pro tři zájemkyně. Výhodou skupinového cvičení je nižší cena, při níž ale zůstává zachován individuální přístup instruktorky, která  cvičení vede a  kontroluje práci každé klientky.

Cvičení pilates není žádnou novinkou. Pokud vím, tak jej v první polovině 20. století vyvinul v Německu jistý Joseph Pilates, který prý byl jako dítě neduživý, a proto se celý život věnoval   tělesnému rozvoji.

Jako dítě trpěl křivicí a astmatem a díky správnému cvičení se dožil více jak devadesáti let. Věřil tomu a svým životním stylem potvrdil,  že duševní a tělesné zdraví je jedna spojitá nádoba a že cvičení dokáže uzdravit tělo z nemoci.

Věříš tomu i ty?

Jistě, že ano. Metoda pilates zaručuje zlepšení ve více ohledech. Zpevní se střed těla, zmenšují se svalové dysbalance, zmírňují se, nebo zcela zmizí bolesti zad, zlepší se schopnost soustředění, vytvaruje se bříško a další. Pilates cvičí i mnoho vrcholových sportovců nebo známé hvězdy z oblasti showbusinessu. Právě proto, že  při cvičení vyžaduje maximální soustředění, je to výborný relax.

Osobně se mi do pilates moc nechtělo, protože mně připadalo příliš pomalé.

Na první pohled se to může někomu zdát nudné,  ale sama jsi si už vyzkoušela, že dá spoustu práce splnit všechny úkoly, které instruktor požaduje. Přitom si každý určuje svou obtížnost. Nikdo nekouká kolem, všichni se soustředí jen a jen na sebe.  Pilates je velmi precizní, ale  s použitím různých pomůcek je to variabilní a zábavné cvičení.

Jaké máš připravené pomůcky?

Velmi oblíbené masážní ježky, Foam Roller, což je speciální masážní válec pro pilates,  Magic Circle - kruh pro pilates, potom ještě pružné,  pevné i vibrační tyče, overbally, velké fitbally a v neposlední řadě jsem  zakoupila pro skupinovou lekci  velice moderní pomůcku ze švédska Flowin, která slouží pro tzv. třecí trénink.

To zní zajímavě, ale co kdybych přeci jen  chtěla spíše posilovat, nebo si ve skupině svižně zacvičit s hudbou?

I to nabízíme. Pro příznivce klasických činek máme připravenou skupinovou lekci posilování,  skupinový kruhový trénink a samozřejmě i  tanečně kondiční cvičení s hudbou.

Kdy budou skupinové lekce probíhat?

To je to nejlepší. Můžete si totiž sami vybrat termín ráno, dopoledne, odpoledne či večer každý všední den. K otevření lekce budou stačit tři zájemci. Máme širokou nabídku termínů, které můžete vybírat na našich webových stránkách www.fitforma.cz.

Nebudou skupinové lekce příliš drahé, když se jedná o tak malou skupinu?

Myslím, že nebudou. Cena za 10 lekcí bude 990 Kč. Pro členy dokonce jen 550 Kč. Je to investice do zdraví a to se myslím vždy vyplatí. Do konce srpna dokonce máme 10 % slevu na všechny služby.

A co dosavadní kruhové tréninky pro členky? Zbyde na ně čas?

Ano, členská provozní doba vychází ze zájmu klientek. A proto zůstává otevřeno s možností přijít bez objednání dopoledne i odpoledne v nejnavštěvovanějších hodinách. Další možnosti spočívají na dohodě. Všechny informace jsou již uvedeny na našich webových stránkách.

Ve Fitformě je z čeho vybírat a vše jsem, milé dámy,  kvůli tomuto rozhovoru vyzkoušela za vás, abych měla jistotu, že mohu Fitformu s klidným svědomím každé z vás bez ohledu na váhu, věk či stávající fyzickou kondici, doporučit. Určitě se budete po každém cvičení cítit o kousek lépe a změníte-li i stravovací návyky, budete za krátký čas hledat v šatníku, stejně jako já, staré džíny, které jste už roky nemohly dopnout.

 

Bez názvu

Další články autora