HIIT - Někdy je méně více

  • Autor: Ing. Veronika Jandová, fitness trenérka a výživová poradkyně
  • Publikováno: 9.6.2017
  • Rubrika: Zdravý životní styl
  • Vyšlo v LN 6/2017

Máme tady květen, za měsíc se budete nejspíš procházet u bazénu v plavkách, ale stále si říkáte, že to není ono, že by to tu a tam chtělo zpevnit a jinde zase shodit. Napadlo vás asi, že to opět nestíháte, a že si i letos budete kupovat celotělové plavky, anebo se jednoduše vystavovat na koupališti nebudete? Možná tady máme řešení.
Co je to HIIT? Touto zkratkou je myšlen vysoce intenzivní intervalový trénink. HIIT slibuje zvýšení kondice, spálení tuků při minimální ztrátě svalové hmoty, zároveň zapojení hlubokých svalů, o kterých nemáme většinou ani ponětí, že existují. Při této formě
tréninku spaluje náš organismus ještě dlouhé hodiny po cvičení a zrychluje se tedy mnohem více metabolismus. To znamená, že v klidovém režimu, kdy nic neděláme, náš organismus jede na vyšší otáčky a spaluje mnohem více tuků. Další výhodou tohoto cvičení je, že se zvyšuje citlivost na inzulín, tudíž je jakousi prevencí proti cukrovce druhého typu a rovněž i prevencí kardiovaskulárním onemocněním.
Výzkumy bylo prokázáno, že tato forma cvičení je mnohem efektivnější, než trávit spoustu hodin v posilovně. Stačí k tomu pouhých 10 – 20 minut cvičení. Ano slyšíte správně, tak málo stačí k viditelným výsledkům. Samozřejmě je důležité cvičit takto alespoň 4x týdně, k tomu zvolit vhodnou formu jídelníčku a výsledky budou za měsíc jistě viditelné. Důležité je cvičení si každým dalším tréninkem ztížit, jinak si tělo rychle zvykne a výsledky budou minimální.
Typickým cvičením HIIT je například střídání sprintu s chůzí, kdy například 20 vteřin sprintujeme na maximum a 40 vteřin jdeme, anebo vyklusáváme. Toto opakujeme cca 8x i vícekrát, dle našich možností. V posilovně lze takto udělat kruhový trénink, kdy zkracujeme dobu odpočinku mezi jednotlivým nářadím. Doma si můžeme zacvičit tzv. Tabata trénink, kdy 20 vteřin cvičíme a 10 vteřin odpočíváme a to vše opět 8x krát. Je spousta možností jak si HIIT sestavit a zacvičit, důležité je na začátku zahřátí a na konci protažení.
Je pryč dobám, kdy jsme museli trávit hodiny a hodiny cvičením, aby byly vidět výsledky. Tak co, potkáme se letos u bazénu? Já věřím, že ano.

 

Bez názvu

Další články autora