Cukr jako cukr?

  • Autor: Ing. Veronika Jandová, fitness trenérka a výživová poradkyně
  • Publikováno: 7.3.2017
  • Rubrika: Zdravý životní styl
  • Vyšlo v LN 3/2017

Sacharidy jsou více méně trojího typu, jde o cukry, komplexní sacharidy a vlákninu. Co se čistě cukrů týče, jejich konzumaci bychom měli výrazně omezit. Zbylé komplexní sacharidy a vláknina by měly tvořit zdravý jídelníček. Sacharidy jsou palivem pro naše tělo, zjednodušeně to funguje tak, že se přijaté sacharidy v těle přemění na glukózu a tím získáváme energii.Pokud však máme sacharidů nadmíru, začnou se usazovat v podobě tukových zásob v našem těle.

Celosvětově právě díky sacharidům vzniká obrovské riziko obezity především ve vyspělých státech světa. U nás populace středního věku, přibližně 50 %, trpí nadváhou. Každá čtvrtá žena a muž mají obezitu. Právě vhodnými potravinami, které obsahují komplexní sacharidy a vlákninu jsou: ovoce v přiměřené míře, batáty (sladké  brambory), celozrnná rýže, kuskus, ovesné vločky, celozrnné (žitné) pečivo, quinua, luštěniny apod.

Vláknina má v našem těle významnou roli a to takovou, že působí jako kartáč ve střevech, který odstraní nepřátelské střevní bakterie a zároveň prospívá trávicímu traktu. Důležité je především jako u všech potravin vyhýbat se v rámci možností průmyslově zpracovaným potravinám. Proto pokud dostanete chuť na něco sladkého, dejte si raději ovoce, anebo si sami něco upečte ze zdravějších variant mouky. Co se slazení týče, nejlepším je v současné době stévie, která má nulu kalorií a sladí 300x více než cukr.

Nejhorším strašákem je tzv. inzulínová rezistence, takže pokud jsem vás ještě dost nevyděsila, tak teď zpozorněte. Jedná se o přemíru kalorického přísunu a výsledkem je nejen tučné bříško a zadeček, ale především to, že buňky v těle přestanou na inzulín správně reagovat a jsou na něj méně citlivé - chudák slinivka břišní. Pokud tedy máte nedostatek pohybu, trpíte častými záněty v těle nebo máte vysokou hladinu špatného LDL cholesterolu a zároveň přijímáte velké množství průmyslově zpracovaných potravin, tak se smiřte s tím, že za pár let se dostaví cukrovka druhého typu.

Tudíž přemýšlejte o svém zdraví a zvyšte si citlivost na inzulín nejen správnými sacharidy, ale i skořicí, vitamínem E, Omega 3 mastnými kyselinami a hlavně v dnešní době tak opomíjeným spánkem a pohybem. Cukr s naším tělem a myslí dělá divy, takže je možné, že po výrazném omezení jednoduchých cukrů začnete být nevrlí, bez nálady, ale to krásně nahradíte komplexními sacharidy, které mají dostatek vlákniny, díky které
váš inzulín v těle nebude trpět vysokými výkyvy.

Držte se, jste na cestě za zdravím a vnitřní krásou.

Další články autora