Sláva tukům

  • Autor: Ing. Veronika Jandová, fitness trenérka a výživová poradkyně
  • Publikováno: 20.2.2017
  • Rubrika: Zdravý životní styl
  • Vyšlo v LN 2/2017

Nejezte tuky, tuky jsou špatné a zvlášť ty nasycené, budete mít infarkt, vysoký cholesterol, budete tlustí a další bla bla bláboly. Jistě to zná každý z vás, tato doporučení jsou všeobecně známá a rovněž všeobecně uznávaným omylem s velkým O. Jediné tuky, kterým bychom se měli vyhýbat, jsou ty trans-mastné.

Víte, co je hlavní složkou potravy Eskymáků? Je to tuk, živočišný nasycený tuk, například velrybí, a myslíte si, že měli někdy infarkt nebo mrtvici? Odpověď - já ne. Pravda o konzumaci tuků musí být tedy jiná? Jednoduše řečeno, jednou se stala chyba ve vědeckém výzkumu, a když se na ni přišlo, záměrně se vše zametlo pod koberec. Pokud vás toto téma zajímá, doporučuji knihu od Tomáše Kašpara Hra o zdraví či Nevíte, co jíte od Petra Fořta. Knih s podobným zaměřením je samozřejmě mnohem víc.

Jakým tukům se tedy vyhýbat a jakým naopak ne? Vyhýbat bychom se měli trans-mastným tukům, tzn. pokud možno všem výrobkům, ve kterých jsou obsažené ztužené pokrmové tuky. Nalezneme je v levných čokoládách, trvanlivém pečivu, tukových polevách, sušenkách, ale i v rádoby zdravých müsli tyčinkách atd.

Rovněž nedoporučuji konzumovat margaríny, jsou to opět jen chemicky a uměle vytvořené produkty plné škodlivých látek. Vyřadit bychom měli také většinu rostlinných olejů, až na kokosový, olivový, avokádový a rýžový. Naopak bychom měli do našeho jídelníčku zařadit nasycené tuky jako je např. kokosový olej, tučné maso, drůbeží kůže a mléčné výrobky. Samotný tuk z masa nám špatný cholesterol nezvýší. Nám škodí
především nečistota masa dnešní doby, které je plné toxinů a s mléčnými výrobky bychom to také neměli přehánět.

Mono-nasycené tuky jsou naopak velice vítanou záležitostí, jedná se o většinu ořechů, olivy a avokádo. Měli bychom rovněž navýšit omega-3 mastné kyseliny. Nejlepším zdrojem omega-3 kyselin je lněné semínko a ořechy.

A moje doporučení na závěr? Chcete-li zhubnout a vyvarovat se vysokému cholesterolu, vysokému krevnímu tlaku, cukrovce, infarktu apod., jezte tučnější výrobky, které tvoří více než 40 % ve vašem jídelníčku. Zasytí vás na delší dobu a nebudete mít tak velkou chuť uzobávat kde co. Naopak omezte příjem sacharidů, jako jsou cukrovinky, slané pochutiny a další jednoduché cukry, ale o tom až příště.

Věřím vám, společně to zvládneme, budeme zdravější, štíhlejší a plní energie.

Další články autora