Zpátky do formy

  • Autor: Ing. Veronika Jandová, fitness trenérka a výživová poradkyně
  • Publikováno: 24.1.2017
  • Rubrika: Zdravý životní styl
  • Vyšlo v LN 1/2017

Jistě také znáte takové to: „Vždyť Vánoce jsou jen jednou za rok, tak si dopřejeme…“. Toto tvrzení je sice pravdou, ale většinou to končí tak, že se od prvního adventu, tj. měsíc před Vánoci, začínáme ládovat vánočními lahůdkami od vaječného koňaku počínaje a věčným ochutnáváním cukroví konče. Často si pak po Novém roce, kdy prozřeme, stěžujeme: „To je hrůza, jak já se jen dostanu zpět do kalhot? Vždyť jsem je oblékla ještě před pár týdny a dnes se do nich nevejdu. “

Jak tedy postupovat? Rozhodně nedoporučuji v návalu vzteku cvičit každý den až do úmoru, zvlášť pro ty, kteří se sportem nemají valné zkušenosti, mohlo by vás to odradit.
Ideální je začít pozvolna. Mezi námi, pokud jsme do teď polehávali na kanapi, tak se to asi nezblázní. Začátečníci by tedy měli jednou až dvakrát týdně zařadit aerobní cvičení,
které podpoří spalování přebytečných tuků. Zapomínat bychom také neměli na posilovací cvičení, které by mělo být nejlépe na konci aerobního cvičení, protože k čemu nám je štíhlá postava, když vypadáme jako rosol a když neumíme správně zapojit svalstvo ani v běžném životě. To se nejvíce a často nejbolestněji projeví při zakopnutí a případném pádu. Nechci nikoho strašit, ale je to fakt, že lidé, kteří celoživotně nedbají o vlastní tělo a svou kondici, končí ve stáří často zdevastovaní s řídnutím kostí a mohou v těch nejhorších případech zůstat odkázáni na pomoc druhých. Trochu jsem odbočila, ale stále mluvím k začátečníkům, kteří se rozhodnou po svátcích cvičit. Po dvou týdnech bych jim doporučila cvičit pravidelně - minimálně třikrát týdně, nebo alespoň každý den strávit půl hodiny na čerstvém vzduchua spojit to s procházkou rychlou chůzí.

Co se jídelníčku týče, po svátcích jsme všichni těžcí, špatně se nám tráví, a proto je vhodné stravu odlehčit, zařadit pravidelné jídlo. Minimálně třikrát denně větší jídlo, v případě hladu je žádoucí dopřát si menší svačinu. Svačina může mít podobu ořechů, zdravých müsli tyčinek, zeleniny, ovoce atd. Vyhýbat bychom se měli především jednoduchým sacharidům jako je cukr, cukrovinky, slané pochutiny atd. Zařadit bychom měli především více zeleniny, pár kusů ovoce, kvalitní oleje jako je kokosový či olivový a přemýšlet o tom, co jíme, protože je pravdou, že jsme tím, co jíme.

Pokud si nevíte rady se shazováním přebytečných kilogramů a tápete v jídelníčku, neváhejte se obrátit na specialisty profitness a výživu, v dnešní době je to velmi běžnou záležitostí.

Po měsíci vzniká nový návyk, tak vzhůru do toho a půl je hotovo. Jste na dobré cestě.

Další články autora