Opalování

  • Autor: Ing. Veronika Jandová, fitness trenérka
  • Publikováno: 26.7.2016
  • Rubrika: Zdravý životní styl
  • Vyšlo v LN 7/2016

Opět je tu léto. Před námi jsou měsíce plné slunečních paprsků a tím pádem i odhalené kůže v plavkách. Naše těla budou znovu vystavena slunečnímu záření, které je rok od roku silnější a nebezpečnější v důsledku ubývající ozonové vrstvy. Téma ohledně opalování je v poslední době velmi populární a lidé se o problematiku kolem zdravého
opálení začínají více zajímat.

Ze všech stran na nás působí reklamy s nejsilnějším ochranným faktorem opalovacích krémů, které nepropustí jediný paprsek, a tudíž slunce nemůže ublížit našemu tělu, zároveň apelují na to, abychom před odchodem z domu použili opalovací krém a natřeli se od hlavy až k patě. Proto si kladu otázku - nejedná se pouze jen o dobře
promyšlený marketingový tah, který z lidí tahá peníze? Je opalování vážně tak nebezpečné, že bychom mohli nedej bože onemocnět rakovinou kůže?

Přikláním se k názoru, že nic se nemá přehánět, jak s opalovacími krémy, tak s opalováním. Opalování jako takové má pro nás velmi příznivé a blahodárné účinky. Sluneční paprsky jsou zdrojem vitaminu D, který zajišťuje správné fungování imunitního systému. Proto je důležité nebránit se urputně slunečním paprskům a denně alespoň
15 minut trávit pobytem na slunci. Nedostatek vitaminu D způsobuje například chřipkové onemocnění. Vitamin D se nachází v potravě například v mléce, vejcích, játrech, rybím tuku. Co se vegetariánů a veganů týče, jsou proto náchylnější k případnému nedostatku vitaminu D. Navíc, slunce sebou nese po zimních obdobích příliv energie,
lepší nálady a motivuje nás vytáhnout paty z domova a začít se hýbat.

Při používání opalovacích krémů bych tedy volila ochranný faktor dle druhu pleti a nepřeháněla bych to s nánosy několika opakovaných vrstev.

Sama za sebe mohu doporučit na léto opět mnou preferované zelené potraviny:

Chlorellu, která poskytuje velké množství beta karotenu a vitaminu B12, zajišťující rychlé, bezpečné a dlouhodobé opálení. Tato sladkovodní řasa rovněž chrání před průjmy, které často trápí turisty, jež cestují do zahraničí a taktéž je dobrou prevencí proti letním angínám a bolestem v krku.

Ječmen, jakožto osvěžující nápoj naopak přirozeně ochlazuje v horkých letních měsících a dodává do těla velký zdroj chlorofylu, který působí proti spáleninám. Případné spáleniny lze potírat ječmenem a rychleji je tak hojit.

Všem přeji krásné a opálené léto.
 

Další články autora