Hlavně zdraví

  • Autor: Veronika Jandová - fitness instruktorka
  • Publikováno: 5.6.2016
  • Rubrika: Zdravý životní styl
  • Vyšlo v LN 6/2016

Dnešní populace je proslulá tím, že má mnohem méně pohybu, než kdy dříve. Vše začíná v mládí v době, kdy je člověk ještě tvárný a učí se všemožným jak správným tak špatným návykům. Významnou roli v tomto období hrají rodiče, kteří udávají směr, jakým se jejich děti budou ubírat.

Ráda vzpomínám na chvilky, jak mi táta s dědou vyprávěli o svém dětství, kdy celý den od rána do večera pobíhali venku, lezli po stromech a toulali se přírodou, kde prošoupali nejedny tenisky. V tehdejší době byl životní styl zcela jiný a odlišný. Lidé měli zaměstnání spíše manuální než sedavé, tím pádem se mnohem více hýbali a neřešili tak problémy s obezitou a dalšími problémy pohybového aparátu. Samozřejmě většinový podíl na celkovém vzhledu člověka má strava, a to kolem 70 %. Dříve nebyla k dispozici taková kvanta chemicky upravených a průmyslově zpracovaných potravin. 

Současnost se posouvá v mnohém dopředu, především v technologii. Běžným faktem je, že čím dál víc dětí prosedí své mládí u počítačů, tabletů či televizí. Po školní výuce nepobíhají venku, nelezou po stromech, ale spíš tráví svůj volný čas na gauči s brambůrkami a mobilem v ruce. Ale jak je to možné? Vždyť to vidí u rodičů, kteří tráví většinu svého času sezením v práci u počítače a doma u televize. Pak mají nejčastěji problémy s krční páteří a bolavými zády. Ti jsou pak rádi, že se můžou natáhnout na pohovku a dát si nohy nahoru.Už vůbec neřeší, co jedí, ještě aby mysleli po tak náročném dni na skladbu jídla, to už by z toho života přeci nic neměli…

A tak je na každém z nás, jak se k tomu životu postavíme. Pokud má člověk sedavé zaměstnání, musí nějak kompenzovat to zdlouhavé sezení. Nejlepším pomocníkem přímo na pracovišti je velký nafukovací míč, který lze během pracovní doby párkrát vyměnit za klasickou židli. Další fajn pomůckou je malý nafukovací míč (overball), který si lze dát mezi opěradlo a židli nebo pod hýždě a aspoň 15 minut několikrát během pracovní doby to vydržet, protože takové opatření dokáže podpořit správný sed. Poslední vychytávkou je balanční čočka, která lze využít stejně jako overball, k tomu navíc ji lze dát i pod
chodidla a příjemně si je namasírovat.

Důležitou součástí života je i pohyb, který by měl být pravidelný, minimálně z hlediska hubnutí 3x v týdnu po hodině. Stačí i obyčejná rychlá chůze, od deseti tisíc kroků za den se začíná hubnout. V neposlední řadě je důležitá strava, spíše nejdůležitější, neboť má za
následek celkový zdravotní stav, ale i fyzický vzhled. Důležité je, aby byla pestrá, rozmanitá a vyvážená. Dobré je si stravu rozdělit do 5 – 6 jídel denně, tři jídla hlavní a dvě až tři svačiny. Odpoledne je pak pro běžnou populaci optimální vyhýbat se zvýšenému příjmů sacharidů.

Tohle všechno je super, ale nejdůležitější je být v psychické pohodě. To se sice lehce řekne, ale hůře provede. Pokud je člověk ve stresu, pak se může snažit sebevíc, ale kýžených výsledků nedosáhne. Lepší je se zamyslet, srovnat si priority a něco s tím udělat.

Žijeme jen jednou, tak ať to stojí za to.

 

Geneze člověka

Další články autora